Dessa användarvillkor reglerar avtalsförhållandet mellan prenumeranten (nedan kallad kunden) och Bonnier News Finland Ab:s publikationer; Vasabladet, Österbottens Tidning eller Syd-Österbotten (nedan kallad Bonnier News Finland), samt eventuella bilagor eller andra instick som levereras med dem. Förutom dessa villkor tillämpas tvingande lagar och förordningar, allmän praxis i branschen samt sådant som eventuellt separat har avtalats mellan kunden och Bonnier News Finland.
Dessa villkor gäller tillsvidare.
Priset för en prenumeration bestäms enligt HSS Medias gällande prissättning när prenumerationsperioden börjar.
Man kan välja mellan fem olika alternativ: Digital bas, Digital, Digital premium, Helg och Komplett.
Digital bas innebär att man har tillgång till allt material på våra webbsidor. Din prenumeration kan inte delas.
Digital innebär att man har tillgång till allt material på våra webbsidor.
Digital premium innebär att man har tillgång till tidningen som e-tidning alla utgivningsdagar samt allt material på våra webbsidor
Helg innebär att man får papperstidningen på lördagar och söndagar och e-tidningen alla utgivningsdagar samt tillgång till allt material på våra webbsidor.
Komplett innebär att man får tidningen både på papper och som e-tidning alla utgivningsdagar samt tillgång till allt material på våra webbsidor.
Samtliga prenumerationsalternativ ovan, förutom Digital bas, kan delas digitalt med en partner i samma hushåll och obegränsat antal egna barn under 21 år.
Prenumerationen är antingen fortlöpande eller
tidsbunden. Den fortlöpande prenumerationen
förnyas automatiskt vid faktureringsperiodens
utgång och hålls i kraft tills tjänsten
sägs upp av prenumeranten. Den tidsbundna
prenumerationen upphör vid tidsperiodens utgång.
Prenumerationen är bindande under hela
perioden som kunden har betalat för. Det kommer en ny
faktura ca 1 månad innan pågående
prenumeration går ut. Om förnyelsefakturan inte
betalas på förfallodagen, påminner vi med
ett SMS- och/eller e-postmeddelande. Meddelandet
innehåller en länk till fakturan. Obetald
prenumerationsfaktura är inte grund för
uppsägning.
Bonnier News Finland har rätt att driva in obetalda räkningar
enligt konsumentskyddslagstiftningen.
Om prenumeranten
inte betalar för sin prenumeration senast på
förfallodagen har Bonnier News Finland Ab rätt att
överföra sin fordran till en indrivningsbyrå
och/eller avbryta prenumerationen. Vid försenade
betalningar har Bonnier News Finland Ab rätt att uppbära
förseningsränta enligt räntelagen och
debitera skäliga kostnader för
betalningspåminnelser och indrivning. Därtill kan
Bonnier News Finland Ab häva prenumerationsavtalet med omedelbar
verkan om prenumeranten underlåter att betala för
prenumerationen trots betalningspåminnelse.
Bonnier News Finland har rätt att neka tecknandet av en prenumeration ifall kunden har en obetald skuld till någon tidning inom Bonnier News Finland Ab.
På pappersfakturor tillkommer ett faktureringstillägg på 7 €. Faktureringstillägg tillkommer inte på e-faktura eller månatlig betalning med kredit- eller debitkort. Läs mera under rubriken “E-faktura”, samt “Prenumeration med betalkort”.
Beställning av e-faktura sker via nätbank genom att göra ett e-faktureringsavtal med Bonnier News Finland.
Logga in i nätbanken och gå till e-faktura beställning.
Välj Bonnier News Finland som e-fakturerare och NY E-FAKTURA som betalningsorsak ( faktureringsgrund).
Som identifieringsuppgift anges betalarens personliga e-faktura ID som framgår från senaste pappersfaktura eller fås genom att kontakta vår kundservice.
Välj alternativ för betalning (se “E-fakturans betalningssätt” under Bankens Tjänster nedanför.)
Godkänn beställningen.
Efter att vi har mottagit e-fakturabeställning skickar vi nästa faktura som e-faktura.
E-fakturan kan ses som en bild i nätbanken.
Man kan även registrera sitt kredit- eller debitkort för månatlig debitering. Kortet bör vara aktiverat för näthandel. Månadsprenumerationen debiteras automatiskt tills kunden väljer att avbryta den genom att kontakta kundservice. Kunden bör även uppdatera kortets uppgifter när det förnyas. Detta kan enkelt göras under “Hantera uppgifter” på tidningarnas webbsidor.
Prenumerationer som debiteras automatiskt månadsvis från kundens kreditkort så lagras kundens kortuppgifter inte av Bonnier News Finland Ab utan av leverantören som tillhandahåller denna service. Samtidigt bibehålls rätten att varje månad debitera samma kort med gällande prenumerationsavgift tills det att kortets giltighet går ut eller tills kunden meddelar att man inte längre vill förnya prenumerationen.
Eventuella återbetalningar av prenumerationsavgifter görs enbart vid dödsfall då återbetalningen görs till den avlidna kundens dödsbo. Tidningen har rätt att avbryta prenumerationen ifall prenumerationsavgiften inte erläggs inom utsatt tid. För levererade men obetalda tidningsexemplar eller tjänster har tidningen rätt att uppbära den summa som motsvarar priset.
Mot erlagd prenumerationsavgift har kunden rätt att erhålla samtliga tidningsprodukter eller tjänster man prenumererat på. För att säga upp en prenumeration måste kunden meddela om detta senast sju (7) dagar innan påbörjandet av en ny prenumerationsperiod. I annat fall levereras tjänsten ännu under 1 månad och Bonnier News Finland fakturerar för levererad tjänst.
Tidningen erbjuder åldersrabatt på -50% åt personer under 26 år på produkten Digital Bas.
Uppehåll i prenumeration av digital tjänst är inte möjlig. Kund med komplett- eller helgprenumeration kan ha ett distributionsuppehåll på papperstidningen under önskad period och enbart erhålla digital tjänst. Om önskat uppehåll i papperstidningens distribution (minst en vecka) meddelas till Bonnier News Finland Ab:s kundservice minst 2 arbetsdagar på förhand.
Tillfällig adressändring för prenumererad papperstidning är möjlig för upp till tre månader.
Ifall adressändringen sker från utlandet till tillfällig adress inom Finland är bolaget inte skyldigt att reducera priset för den tillfälliga distributionen inom Finland.
Bonnier News Finland Ab väljer fritt distributionssätt och -kanal för tidningarna. Målsättningen är att prenumeranten skall få sin tryckta tidning så tidigt som möjligt (morgondistribution).På de orter där det finns morgondistribution att tillgå till skälig kostnad och förutsatt att tidningen kostnadseffektivt kan transporteras till utdelningsorten så att den hinner med i utdelningen, delas tidningen på morgonen. På övriga områden delas tidningen med
Postis utdelning och frekvens.Prenumerationspriset är
det samma oberoende av utdelningssätt och -kanal.
För
pappersprenumerationer levererade till Sverige debiteras ett
högre pris. Dessa levereras på snabbast
möjliga sätt med hänsyn till
kostnadseffektivitet.
Reklamation av utebliven
papperstidning skall ske till Bonnier News Finland Ab:s kundservice
så fort som möjligt, dock senast inom 5 dagar,
för att möjliggöra en leverans av utebliven
papperstidning.
Kunden ansvarar för att utdelaren har fri passage till postluckan eller -lådan, och att kundens namn finns tydligt angivet på denna.
Tidningen svarar på inget sätt för indirekt skada som uppkommit av utebliven eller försenad tidningsleverans, ej heller ansvarar tidningen för tidningar som försvinner från avlämningsställen eller för utebliven tidning som beror på händelser av s.k. force majeure-karaktär (såsom t ex naturkatastrof, eldsvåda, allvarliga produktionsstörningar eller maskinbrott, strejk, lockout eller avbrott i de allmänna kommunikationerna). I tidningen kan av trycktekniska orsaker förekomma små skillnader i färger, bildkvalitet och motsvarande. Tidningen ansvarar inte för dessa skillnader och sedvanliga brister i dessa berättigar inte kunden till prissänkning eller annan kompensation. Ifall tidningen till väsentliga delar är oläslig har kunden dock rätt att få ett nytt exemplar hemsänt i efterskott.
Prenumerantens och tidningsmottagarens personuppgifter sparas i Bonnier News Finland Ab:s prenumerations- och kundregister. Bonnier News Finland Ab behandlar personuppgifterna i enlighet med personuppgiftslagstiftning och de principer som framgår av Bonnier News Finlands dataskyddsbeskrivning.
Bonnier News Finland Ab spelar in kundservice- och försäljningssamtal för att kunna påvisa avtal som eventuellt ingås, samt för att kunna övervaka och utveckla kvaliteten på tjänsterna. Inspelningarna hanteras endast av behöriga personer som är bundna av tystnadsplikt. Klicka på länken nedan för mera information gällande Bonnier News Finland Ab:s dataskyddsbeskrivning.
https://www.hssmedia.fi/dataskydd/dataskyddsbeskrivning.html
I 6. kap. 13§ konsumentskyddslagen stadgade förhandsuppgifter har getts på denna sida och särskild bekräftelse ges inte.
Enligt 6 kap. 16§ 6 punkten har konsumenten inte ångerrätt vid distansförsäljning om tidningen inte på eget initiativ erbjudit konsumenten prenumerationen per telefon. Ångerrätten gäller prenumeration som erbjudits per telefon av vårt ombud och kan enligt 6 kap. 15§ konsumentskyddslagen annulleras inom 14 dagar efter bekräftelsemeddelande mottagits.
Prisjusteringar som direkt följer av lagändringar, förvaltningsbeslut, förändringar i uppburen skatt eller andra liknande faktorer träder i kraft med omedelbar verkan utan ett skilt meddelande och gäller alla beställningar.
Tfn: 06-7848 201 (vardagar kl. 08.00 - 12.00)
E-post: kundservice@hssmedia.fi
(Beskrivningen uppdaterad 27.11.2023)